An Doan Nguyen
An Doan Nguyen (f. 1978, Phuc Long, Vietnam) har sin utdannelse fra bl.a. Bachelor Fine Art fra Wimbledon School Of Art og Kunsthistorie på Universitetet I Bergen. Han er innkjøpt av flere store aktører i både inn- og utland og har utsmykket ere private og offentlige bygg.
Nguyens malerier kan beskrives innenfor den foto-realistiske sjangeren. Lys og skygge er nøye gjennomtenkt og brukes på en dramatisk og understrekende måte.
Motivkretsen veksler mellom "dobbelteksponerte" urbane miljøer, havlandskaper, innsjøer og industrielle landskaper. Det er hverdagslighet og gjerne med utgangspunkt i Nguyens nærmiljø; innsjøer fra oppveksten, urbane miljøer fra studietiden eller portretter av familie og venner, senere nå også inspirert av facebook og Twitter.
I Nguyens arbeider, enten det er tomme parkeringsplasser, øde gater eller forlatte industriområder, skaper fraværet av mennesker, forstyrrende elementer og støy en nesten apokalyptisk stemning, noe i sterk kontrast til kunstnerens utradisjonelle fargevalg. Fargetoner som kan bevege seg fra kjølig blått, lys turkis til magenta. Selv om Nguyens arbeider kan variere veldig i tema og motiv kan ett og samme verk uttrykke både dyp ensomhet og vibrerende livsgnist.
Nguyens malerier kan beskrives innenfor den foto-realistiske sjangeren. Lys og skygge er nøye gjennomtenkt og brukes på en dramatisk og understrekende måte.
Motivkretsen veksler mellom "dobbelteksponerte" urbane miljøer, havlandskaper, innsjøer og industrielle landskaper. Det er hverdagslighet og gjerne med utgangspunkt i Nguyens nærmiljø; innsjøer fra oppveksten, urbane miljøer fra studietiden eller portretter av familie og venner, senere nå også inspirert av facebook og Twitter.
I Nguyens arbeider, enten det er tomme parkeringsplasser, øde gater eller forlatte industriområder, skaper fraværet av mennesker, forstyrrende elementer og støy en nesten apokalyptisk stemning, noe i sterk kontrast til kunstnerens utradisjonelle fargevalg. Fargetoner som kan bevege seg fra kjølig blått, lys turkis til magenta. Selv om Nguyens arbeider kan variere veldig i tema og motiv kan ett og samme verk uttrykke både dyp ensomhet og vibrerende livsgnist.