Carl Oscar Schelbred
Carl Oscar Schelbred (f. 1957, Sandefjord) er et sentralt navn i norsk malerkunst. Han har sin utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole (1975-79) under bl.a. Victor Sparre og Statens Kunstakademi (1982-86), og er innkjøpt av en rekke museer og samlinger, blant annet Nasjonalgalleriet, Bergen Billedgalleri, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Statoil og Haugar Kunstmuseum i Vestfold. Han har deltatt på en rekke med utstillinger i inn- og utIand, hvorav Sverige, Tokyo, Kuwait og Frankrike. Kunstkritiker Trond Borgen har skrevet boken «Carl Oscar Schelbred. Ensom rytter». I 2007 ble over 120 arbeider av kunstneren vist på en retrospektiv utstilling på hele Haugar Vestfold Kunstmuseum.
Karakteristisk for Schelbreds stemningsbilder har vært mennesker og menneskelignende dyr i åpne landskap – ved havet, på stranden, i ørkenen. Motivene er inspirert av bibelhistorie og eventyr. Fargene holdes gjerne i røde, grønne og brune sjatteringer.
I motivene er det ofte en melankolsk og stille stemning. «Elegisk surrealisme» er et uttrykk som har blitt brukt om hans arbeider. I de senere år har Schelbred konsentrert seg om variasjoner over det klassiske stillebenet. Han har hatt et ønske om å la det som i de tidligere motivene var i bakgrunnen, komme frem i en mer aktiv rolle – og la eksempelvis en stol i sin enkelhet, karakter og konstruksjon skape historien.
Carl Oscar Schelbred har tegnet siden han var liten, og sier at nok også kunstneren var et av guttedrømmens heltemotiver. Han mener selv at han ikke begynte å finne sin egen form før etter at han var ferdig med studiene. Først da fikk han roen på seg til å kunne gå inn i sin egen underbevissthet og leke seg fram til sitt utrykk. Han finner en styrke i å være en outsider, en ensom rytter, fordi han slik ikke blir avhengig av å skulle ligne noen andre. Han trekker seg derfor ofte tilbake til roen og ensomheten på sitt landsted på Pilterud utenfor Oslo, og leker sin lek der, som er barnets alvorlige lek i å skape sin egen verden og å se alt for første gang.
"Jeg har ikke hatt behov for å tilpasse meg andre. Jeg har først og fremst vært opptatt av å grave i min egen historie, i min egen underbevissthet"
"Ofte koker det hele ned til det å formidle selve fargen"
"Jeg jobber med stillheten, prøver å omgjøre tomhet til en styrke"