Jan Harr
Jan Harr (f. 1945, Harstad) er utdannet ved SHKS 1964 – 68, ved Hadeland Glassverk 1967 og Kunstakademiet fra 1970. Han er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri, Statens Konstråd, Sverige, Oslo- og Harstad Kommune samt en rekke bedrifter og kunstforeninger. Han har en lang rekke utstillinger og utsmykninger bak seg.
At denne allsidige kunstneren med bakgrunn som keramiker, designer, scenograf og terapeut, endte opp som maler og grafiker var kanskje ikke planlagt. Hans kunstneriske uttrykksform preges av en urokkelig standhaftighet og nitidig presisjon. Med en metodisk teknikk som for lengst har gått av moten bearbeider han sitt stoff med tålmodighet og streng disiplin. Sakte, men sikkert vokser det frem de vidunderligste blomsterenger og overjordiske landskap fra hans lerret – eller litostener. Bildene er et resultat av en langsom prosess. Her er det ikke rom for raske løsninger eller juks. Som han selv sier: ”Jeg verken kan eller vil lyve i mine bilder, og må være trofast mot min natur”.
Bildene til Jan Harr er fortsatt fredfulle hvilesteder i en urolig verden - små glimt av vakre opplevelser og en påminnelse om naturens forgjengelighet.
At denne allsidige kunstneren med bakgrunn som keramiker, designer, scenograf og terapeut, endte opp som maler og grafiker var kanskje ikke planlagt. Hans kunstneriske uttrykksform preges av en urokkelig standhaftighet og nitidig presisjon. Med en metodisk teknikk som for lengst har gått av moten bearbeider han sitt stoff med tålmodighet og streng disiplin. Sakte, men sikkert vokser det frem de vidunderligste blomsterenger og overjordiske landskap fra hans lerret – eller litostener. Bildene er et resultat av en langsom prosess. Her er det ikke rom for raske løsninger eller juks. Som han selv sier: ”Jeg verken kan eller vil lyve i mine bilder, og må være trofast mot min natur”.
Bildene til Jan Harr er fortsatt fredfulle hvilesteder i en urolig verden - små glimt av vakre opplevelser og en påminnelse om naturens forgjengelighet.